Photobucket

Saturday, August 20, 2011

Ragam Mak Ayah


Entry aku pagi-pagi buta ni nak mengata mengenai mak ayah. Mengata ke? Haha! Takdelah. Juz to share some observation.

Ramai orang cakap, kalau ada apa-apa masalah, got something to share, tempat yang terbaik adalah mak ayah. Pasal mak ayah lebih memahami anak dia. Tapi, tak semua anak luahkan masalah dia kat mak ayah dia. Tak juga semua mak ayah memahami hati dan perasaan anak diaorang.

Mostly lah kan, dari kajian aku, orang kata anak bongsu ni manja, asik nak rapat dengan mak ayah je. Tapi bagi aku lak, anak sulong yang selalu rapat dengan mak ayah. Ada masalah je cerita kat mak. Mak boleh dengar luahan hati anak sulong. Masuk anak seterusnya, takde maknanye. Tapi tu certain jelah. Ada jugak mak ayah tak macam tu.

Untuk anak-anak yang berpelajaran tinggi, jadi student ni memang lah teramat stress. Kalau dapat keputusan tak baik, kene marah dengan mak ayah. Memang lah mak ayah nak terbaik untuk anak-anak dia. Tapi mak ayah tak faham kehidupan sebagai seorang pelajar ni macam mana. Pasal orang dulu-dulu mana ramai yang berpelajaran tinggi. So, diaorang tak faham tau perasaan, kehidupan orang yang belajar ni. Mak ayah tau nak marah je. Belajar ni bukan senang, sakit wo nak lalui hari-hari dekat U.

Ni semua juz pandangan aku jelah. Seperti yang aku katakan, tak semua mak ayah sama. Ade yang macam ni, ada yang macam tu. Macam-macam hal. Walau apa pun, dia tetap mak ayah kita kan. Marah mana sekali pun, dia lah jaga kita, bagi tempat tinggal, didik dan sebagainya. Jadi, jangan lah kurang ajar dengan mak ayah kita even kita ada rasa ketidak puasan hati tu.

Akhir kata, jadilah anak yang baik. Peace! :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...